Les 140

Het Zwanenmeer

 


De gebruikte materialen zitten weer in de zip.

De mooie tubes komen weer van verschillende tubers(sters).
Ik heb toestemming deze tubes te gebruiken voor mijn lessen.
Dus laat uit respect voor de tubers(sters) en het vele werk de watermerken er in staan.

Benodigheden

De tubes zet je in een map naar keuze.
Het patroon goldbeads zet je in psponderdelen/patronen.


Het font FALFESTL.ttf zet je in c/windows/fonts.
 

Materiaal hier.


Zet je voorgrondkleur op #71405d
Zet je achtergrondkleur op
#a775ad
Sla regelmatig je werk even op als psp image.
Als het programma crasht ben je niet gelijk alles kwijt.

 

01.
Open een nieuwe afbeelding 700x500 pixels
Zet je achtergrondkleur op verloop met deze instellingen.

Vul daarmee je afbeelding.

02.
Aanpassen ruis toevoegen met deze instellingen.
 

We hebben dan deze achtergrond.

03.
Activeer je selectiegereedschap rechthoek
En activeer je aangepaste selectie

Met deze instellingen.
04.
Selecties/wijzigen/selectieranden selecteren
25 pixels binnen.

Selecties/laag maken van selectie.

05.
Effecten/3D effecten/Afschuining binnen
met deze instellingen.
06.
Hef de selectie op
en we hebben dit resultaat.
07.
Activeer je gereedschap selecteren.
08.
Hou je controlknop ingedrukt.
Pak het bovenste blokje en sleep deze recht naar beneden tot de lijn bij mijn vinger aan de binnenkant van de lijst staat.

Zie voorbeeld.

De onderkant gaat dan automatisch even ver mee naar boven

Laat de muis los.

 

We hebben dan deze schuine lijst.

09.
Herhaal dit door het blokje nogmaals op te pakken
en deze weer omlaag te slepen
Tot hij weer gelijk staat met de binnenkant
van de rand.

 

 

10.
Activeer weer je gereedschap
verplaatsen.

 

 

We hebben dan dit resultaat.

11.
Klik met je toverstaf in de lijst
Selecties/wijzigen/uitbreiden 5 pixels.

We hebben dan deze selectie.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

12.
Open het plaatje Zwanenachtergrond
Bewerken/kopieren

Sluit het plaatje af.

Bewerken/plakken in selectie
Hef de selectie op.

Sleep het plaatje onder je lijstlaag
en activeer je lijstlaag (fig 2)

13.
Effecten/3D effecten/Afschuining binnen
met deze instellingen.
14.
Effecten/3D effecten/Slagschaduw
met deze instellingen
 

Onze afbeelding ziet er nu zo uit.

 

15.
Open de tube SvB Zee 30 misted
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

 

Zet hem in het lagenpalet onder de laag van je zwanenplaatje.

 

16.
Zet hem dan zo dat de punt van het zeil
gelijk komt te staan met het einde van de rots waar het meisje op zit.

Laat hem iets onder de lijst verdwijnen.

Zie voorbeeld

17.
Sleep hem dan nogmaals naar je afbeelding
zet deze rechts onder de zeilboot in de hoek

En let er op dat de horizon mooi doorloopt

18.
Sleep dan deze laag onder de eerste.
 

 

 

we hebben dan een mooi geheel

 

En ons totaalplaatje ziet er nu zo uit.

 

 

 

19.
Afbeelding/randen toevoegen
en voeg een randje van 3 pixels toe.
Selecteer deze met je toverstaf

Zet je achtergrondkleur op patroon goldbeads
met deze instellingen en vul daarmee je selectie.
Hef de selectie op.

20.
Voeg een rand toe van 24 pixels toe.
Selecteer deze weer met je toverstaf.
en vul deze met je verloop.

Aanpassen/ruis toevoegen
instellingen staan er nog van punt 20.

21.
Effecten/3D effecten/Afschuining binnen
zet alleen de intensiteit op 25
 

Hef de selectie weer op.

22.
Herhaal punt 19.
Hef de selectie op en we hebben deze rand gemaakt.

 

 

 

 

23.
Selecties/alles selecteren

Selecties/wijzigen/inkrimpen 30 pixels
Selecties/omkeren
We hebben dan deze selectie.

 

24.
Selecties/laag maken van selectie en hef de selectie op.

25.
Geef de rand dan dezelfde slagschaduw.
Instellingen staan er nog van punt 14.

 

We hebben dan dit resultaat.

Activeer je bovenste laag.

26.
Open de tube damemetzwaan
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 75%
Geen vinkje bij alle lagen.

Zet haar links onder in je afbeelding
als hiernaast.

27.
Effecten/3D effecten/Slagschaduw
met deze instellingen.

 

28.
Open de tube Dameopbank.
Sleep haar naar je afbeelding en sluit de tube.
Afbeelding/formaat wijzigen 80%
Geen vinkje bij alle lagen.

 

 

Sleep haar in het lagenpalet onder je randlaag

29.
Zet haar rechts onder in de hoek
als hiernaast.

 

De stenen rand van de bank tegen je rand aan.
Geef haar ook dezelfde slagschaduw.

 

We hebben dan dit resultaat.

 

 

30.
Open de tube Zwaanzwemmend 02.
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.
Afbeelding/formaat wijzigen 80%
Geen vinkje bij alle lagen.
 

Afbeelding/spiegelen
En zet de zwaan onder in je afbeelding
als hiernaast.

Zijn snavel net onder haar hand.

 

31.
Open de tube zwaanzwemmend01Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

 

Zet hem over de eerste zwaan heen
als in het voorbeeld hiernaast.

32.
Sleep deze zwaan nogmaals naar je afbeelding
afbeelding/spiegelen

 

En laat deze achter de andere dame zakken als hiernaast.

33.
Klik met rechts op je bovenste zwanenlaag
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

Klik met rechts op je samengevoegde laag
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

De zwanen staan nu op 1 laag
Geef ze dan ook dezelfde slagschaduw
Instellingen staan er nog.

 

Onze zwanen zien er dan zo uit.

 

En we hebben dit resultaat.

 

34.
Open de tube Vogel
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 50%
Geen vinkje bij alle lagen.

 

Zet de vogel precies op de hoek
van je lijst als hiernaast

35.
Geef de vogel ook weer dezelfde slagschaduw
en we hebben dit resultaat.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

 

36.
Activeer je tekstgereedschap
Zoek je letter Falstaff Festival 36 pixels bold
met onderstaande instellingen

Zet je voorgrondkleur op kleur
en je achtergrondkleur op je patroon
Type je tekst: Het Zwanenmeer

Klik op wijziging toepassen/activeer je verplaatsingsgereedschap en hef de selectie op.

37.
Effecten/3D effecten/Slagschaduw
met deze instellingen.
 

Zet je tekst links boven in je afbeelding als hiernaast.

38.
Effecten/vervormingseffecten/Golf
met deze instellingen.
 

Geef hem dan nogmaals dezelfde slagschaduw.
en zet je tekst in je afbeelding als hiernaast

 

39.
Zet dan gelijk je naam of watermerk er even op
en we hebben dit resultaat.

40.
Zet je achtergrondlaag op slot
en voeg de rest als zichtbare lagen samen

Maak alles weer zichtbaar
we hebben dan twee lagen over.

 

41.
Open weer de tube Zwaanzwemmend 01
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 90%
Geen vinkje bij alle lagen.

Zet deze zwaan midden onder in je afbeelding
als hiernaast net over het binnenste gouden randje,

42.
Zet deze laag tussen de beide lagen in.

 

Klik dan met je verplaatsingsgereedschap op de zwaan niet te laag anders klik je op de schaduw van de rand dus ergens boven bij zijn rug of op zijn kop.

 

Houd dan je verplaatsingstoets naar rechts ingedrukt

 

Tot de zwaan helemaal achter deze pilaar verdwenen is.

43.
Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Open animatieshop.

44.
Klik op het icoon plakken als nieuwe animatie.
Onze afbeelding opent weer als 1 frame

 

Ga terug naar psp.

45.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
 

Tot de kop van de zwaan tussen pilaar en andere zwaan zichtbaar is.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

46.
Klik op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 2 frames

Ga terug naar psp.

47.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de kop van de zwaan voorbij de andere zwanen is.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 3 frames

Ga terug naar psp.

48.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de kop van de zwaan bij de staart van de andere zwaan is.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 4 frames

Ga terug naar psp.

49.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de kop van de zwaan op de rand van het zeil staat

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 5 frames

Ga terug naar psp.

50.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de hals van de zwaan tegen de andere zwaan aanstaat

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 6 frames

Ga terug naar psp.

51.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de kop van de zwaan voorbij de linkse zwaan staat.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 7 frames

Ga terug naar psp.

52.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de kop van de zwaan boven de vleugel van de zwaan bij de dame staat.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 8 frames

Ga terug naar psp.

53.
Hou je verplaatsingsknop naar links ingedrukt.
Tot de zwaan helemaal is verdwenen let ook op de staart onderaan.

Bewerken/kopieren speciaal/Samengevoegd kopieren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.

We hebben dan 9 frames

Bewerken/alles selecteren.

54.
Animatie/eigenschappen voor frame
en zet de snelheid op 20.
55.
Schuif je balk helemaal naar rechts en klik 1x in frame 9.
Deze staat dan geselecteerd.

 

56.
Animatie/eigenschappen voor frame
en zet de snelheid op 300.
Hierdoor blijft de zwaan wat lager weg.
57.
Controleer met het filmpje of de zwaan zwemt als hiernaast.
Sluit het filmpje.

Animatie/formaat animatie wijzigen
en maak hem weer 600 pixels breed.

Sla het geheel weer op als gif bestand
en klaar zijn we weer.

Gr Aad