Les 17-075

Hocus Pocus

 

 


De gebruikte materialen zitten weer in de zip.

De mooie tubes komen weer van verschillende tubers(sters).
Ik heb toestemming deze tubes te gebruiken voor mijn lessen.
Dus laat uit respect voor de tubers(sters) en het vele werk de watermerken er in staan.
 

Benodigheden

Hier de materialen    

De tubes zet je in een map naar keuze.
De Textuur Korrel lang diep zet je indien nodig  in psponderdelen/Texturen
Het patroon GL-jrd zet je indien nodig in psponderdelen/patronen


Het font astronbw.ttf zet je indien je hem nog niet hebt in C/windows/fonds

 

Zet je voorgrondkleur op   #ad762e
Zet je achtergrondkleur op  #66451b


Sla regelmatig je werk even op als psp image.
Als het programma crasht ben je niet gelijk alles kwijt.
 

01.
Open een nieuwe afbeelding 800x600 pixels.

Zet je achtergrondkleur op verloop voorgrond/achtergrondkleur met deze instellingen.

Vul daarmee je afbeelding.

 

 

02.

 

We hebben dan deze achtergrond.

 

Selecties/alles selecteren.

03.
Selecties/wijzigen/inkrimpen 30 pixels.

Lagen/nieuwe rasterlaag.
Vul deze laag weer met je verloop.


04.
Selecties/wijzigen/selectieranden selecteren 5 pixels binnen.
Zorg dat je bovenste laag actief staat.
Selecties/laag maken van selectie.
We hebben dan dit randje erbij.
Hou deze laag actief.

05.
Effecten/3D effecten/Afschuining binnen
met deze instellingen.

 

Hef de selectie op.

Activeer je middelste laag.
06.
Effecten/3D effecten/Slagschaduw
met deze instellingen.
 

We hebben dan dit resultaat.

07.
Activeer je achtergrondlaag.
Effecten/textuur effecten/textuur.
Zoek je textuur Korrel Lang met deze instellingen.
 

 

Ons randje ziet er dan zo uit.

08.
Activeer je middelste laag.

 

Activeer je selectiegereedschap rechthoek
En activeer je aangepaste selectie.

 

Zet je instellingen als hiernaast.

 

We hebben dan deze selectie.

Selecties/laag maken van selectie.

09.
Effecten/textuur effecten/Lamellen
met deze instellingen.

 

Hef de selectie op.

 

We hebben dan dit resultaat.

 

Klik met rechts op je lamellenlaag/dupliceren.

 

10.
Afbeelding/spiegelen/horizontaal spiegelen.

 

De lamellen staan nu ook aan de andere kant.

 

Klik met rechts op je bovenste lamellen laag
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

 

 

11.
Ons lagenpalet moet er nu zo uitzien.

Hou deze laag actief.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

Activeer weer je selectiegereedschap rechthoek
En activeer je aangepaste selectie.

 

Zet nu je instellingen als hiernaast.

12.
Klik op de pijltjes waardoor je voorgrondkleur
achtergrondkleur word en andersom.
 

Zet je instellingen van je verloop
als hiernaast.

 

Vul daarmee je selectie.

 

We hebben dan dit resultaat.
 

Laat selectie staan.

13.
Effecten/vervormingseffecten/Spiraal
met deze instellingen.
 

 

Hef de selectie op
en we hebben dit resultaat.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

Activeer weer je selectiegereedschap rechthoek
En activeer je aangepaste selectie.

 

Zet nu je instellingen als hiernaast.

14.
Vul je selectie met je voorgrondkleur.

 

Hef de selectie op.

15.
Activeer je bruine laag
Geef deze dezelfde slagschaduw als punt 6.

Instellingen staan er nog.

Activeer je spiraallaag
Geef deze ook dezelfde slagschaduw.

  
 

16.
Zet je achtergrondlaag op slot
Klik met rechts op een van de andere lagen.

Samenvoegen/zichtbare lagen samenvoegen.

 

Maak je achtergrondlaag weer zichtbaar.
we hebben dan 2 lagen over.

   
 

Onze afbeelding ziet er nu zo uit.

 

 

17.
Klik met rechts op je bovenste laag/Dupliceren.

Afbeelding/formaat wijzigen 80%
Geen vinkje bij lagen.

Dat ziet er dan zo uit.

 

18.
Klik met rechts op je nu bovenste laag/dupliceren.

Afbeelding/formaat wijzigen 40%
Geen vinkje bij alle lagen.

 

We hebben dan dit resultaat.

19.
Zorg dat deze laag actief staat.
 

Klik met je toverstaf naast of boven het kleine vlak.

 

Selecties/omkeren.

20.
Selecties/wijzigen/uitbreiden 10 pixels.
 

 

 

We hebben dan deze selectie.

21.
Open de tube Katjoes-woman-252

Bewerken/kopiëren en sluit het plaatje.

 

22.
Bewerken/plakken in selectie.

 

Hef de selectie op.
We hebben dan dit resultaat.

23.
Open de tube Riet 224
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

 

Afbeelding/formaat wijzigen 60%
Geen vinkje bij alle lagen.

 

Zet hem links onder in de hoek als hiernaast.

 

Geef hem ook weer dezelfde slagschaduw.

24.
Open de tube Kittys-New-opportunities
Sleep haar naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 50%
Geen vinkje bij alle lagen.

Afbeelding/spiegelen/horizontaal spiegelen.

 

Zet haar rechts onder in je afbeelding
Precies in de hoek van je lijst.

 

Geef haar ook dezelfde slagschaduw.

25.
Open de tube pion17075.

Deze heb ik van de hoek van het schaakbord losgemaakt.

Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

 

Zet hem in het lagenpalet onder de laag van de dame.

26.

Zet hem midden onder zijn voet tegen het schaakbord aan en tegen het kleine pionnetje.

Deze geen schaduw geven.

 

 

 

We hebben dan dit resultaat.

27.
Open de tube MV-Joker
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

 

Afbeelding/formaat wijzigen 40%
Geen vinkje bij alle lagen.

28.
Zet hem in het lagenpalet onder je kleine
lijstje
 

 

En zet hem in je afbeelding als hiernaast.
Geef hem ook weer dezelfde slagschaduw.

 

Activeer je bovenste laag.

29.
Open de tube bloem corner 16
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.
Zet hem links boven als in het voorbeeld hiernaast.

 

Klik met rechts op deze laag/dupliceren.

 

30.
Afbeelding spiegelen/horizontaal spiegelen.

Hij staat dan ook rechts.

Klik met rechts op de bovenste laag/
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

Geef ze dan ook weer dezelfde slagschaduw.

31.
Open de tube Corner 16
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube

 

Zet deze links onderin..

 

Sleep hem in het lagenpalet onder de laag van de clown in de vuilnisbak

 

Zet hem dan mooi tegen het randje aan als hiernaast.

Klik weer met rechts op deze laag/dupliceren.

Afbeelding/spiegelen/horizontaal spiegelen.

32.
Hij staat dan ook rechts onderin.

Klik weer met rechts op de bovenste van de twee.
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

 

Geef ze dan ook weer dezelfde slagschaduw.

 

We hebben dan dit resultaat.

 

Activeer je bovenste laag.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

 

33.
Activeer je tekstgereedschap.

Zoek je letter Astron Boy Wonder 48pixels Bold
 

Zet je achtergrondkleur op patroon GL-jrd
met deze instellingen

 

Zet je voorgrondkleur op slot.
Type je tekst:

Hocus Pocus

Klik op wijziging toepassen/activeer je verplaatsingsgereedschap en hef de selectie op.

34.
Afbeelding/vrij roteren 90 graden rechts.
35.
Geef je tekst 2x deze slagschaduw.
 

Zet hem rechts op je lamellenbalk als hiernaast.

 

36.
Zet dan gelijk even je naam of watermerk er op.

 

We hebben dan dit resultaat.

Lagen/nieuwe rasterlaag.

 

 

 

37.
Selecties/alles selecteren

Selecties/wijzigen/selectieranden selecteren 7 pixels binnen..
We hebben dan deze selectie.
Vul deze met je voorgrondkleur.
38.
Effecten/3D effecten/Afschuining binnen
weer met deze instellingen.

 

Hef de selectie op.

39.
Effecten/3D effecten/Slagschaduw
weer met deze instellingen.
 

We hebben dan dit randje gemaakt.

40.
Open de tube LookingAtYou
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 15%
Geen vinkje bij alle lagen.

Zet hem links van de clown op de balk als hiernaast.

Klik met rechts op deze laag/dupliceren.

 

41.
Afbeelding/spiegelen/horizontaal spiegelen
en hij staat ook aan de andere kant.

Klik met rechts op je bovenste vogellaag
Samenvoegen/omlaag samenvoegen.

Geef ze dan ook weer dezelfde slagschaduw.

42.
Open de tube Katjoes-Duif
Sleep hem naar je afbeelding en sluit de tube.

Afbeelding/formaat wijzigen 15%
Geen vinkje bij alle lagen.

Zet hem bij de clown op zijn hand als hiernaast.
Zijn pootjes dus op zijn vinger.

 

43.
Sleep hem dan nogmaals naar je afbeelding
Afbeelding/spiegelen/horizontaal spiegelen

 

Zet deze duif op zijn andere hand
Ook weer met zijn pootjes op zijn vinger.

 

Onze afbeelding ziet er nu zo uit.
En kunnen we aan de animatie beginnen.

Dus weer niet te snel en goed opletten.

44.
Activeer je onderste duif laag.
Zet de dekking op 0.
 

We zien dan alleen de linker duif.

 

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Open animatieshop.

45.
Klik op het icoon plakken als nieuwe animatie.
 

We hebben dan 1 frame.

 

 

Ga terug naar psp.

46.
Activeer je bovenste vogellaag.

Zet de dekking op 75.

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

Klik op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 2 frames.

Ga terug naar psp.

47.
Zet de dekking op 50.

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 3 frames.

Ga terug naar psp.

48.
Zet de dekking op 25.

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 4 frames.

Ga terug naar psp.

49.
Zet de dekking op 0.

 

Er is nu geen vogel meer te zien.

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 5 frames.

Ga terug naar psp.

50.
Activeer de laag van het poppetje dat we achter het schaakbord hebben gezet.

 

Afbeelding/omdraaien/horizontaal zoeken

 

Het poppetje wijst nu de andere kant op.
Waar de duif zo weer tevoorschijn komt.

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

Ga terug naar animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 6 frames.

Ga terug naar psp.

51.
Activeer je onderste duivenlaag.

Zet de dekking op 25

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 7 frames.

Ga terug naar psp.

52.
Zet de dekking op 50

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

 
Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 8 frames.

Ga terug naar psp.

53.
Zet de dekking op 75

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

 

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 9 frames.

Ga terug naar psp.

54.
Zet de dekking op 100

Bewerken/kopiëren speciaal/samengevoegd kopiëren.

 

Ga terug naar Animatieshop.

 

Klik weer op het icoon plakken na huidige frame.
 

We hebben dan 10 frames.

Nu weer even goed opletten.

Bewerken/alles selecteren.

55.
Klik op het icoon kopiëren
Klik op het icoon plakken als nieuwe animatie.
We hebben nu twee dezelfde animaties van 10 frames.

Bewerken/alles selecteren.

 

56.
Animatie/framevolgorde omkeren.

57.
Klik weer op het icoon kopiëren
En sluit de tweede animatie af.
 

58.
Zorg dat je frame 10 voor heb staan.
Klik eenmaal in frame 10.

Alleen dat frame staat dan geselecteerd.
 

59.
Klik op het icoon plakken na huidige frame.
 

We moeten dan 20 frames hebben
Controleer dat.

Bewerken/alles selecteren.

60.
Animatie/eigenschappen voor frame
en zet de snelheid op 30.
61.
Activeer frame 1 door er op te klikken
Dat is het frame waar de duif helemaal zichtbaar is.
 
Zet hier de snelheid op 150
Hierdoor blijft de linkerduif wat langer staan.
62.
Activeer frame 10 door er even op te klikken.
Dat is het frame waar de rechterduif helemaal zichtbaar is.
Zet ook hier de snelheid op 150
Hierdoor blijft de rechterduif ook wat langer staan.
63.
Controleer met het filmpje of de animatie werkt als hiernaast.

Sluit het filmpje.

Maak voor de kb`s je animatie weer 600 of 700 pixels breed
Sla hem dan op als gif bestand.
en klaar zijn we weer.

Gr en tot de volgende keer.
Aad